Samochodowy ekspres do kawy RS5 GC-CP010 - Recenzja

Samochodowy ekspres do kawy RS5 GC-CP010 - Recenzja
Samochodowy ekspres do kawy RS5 GC-CP010 - Recenzja

Jeżeli masz ochotę poczuć się jak miliarder w luksusowej limuzynie, w której serwowane jest świeżo parzone espresso, to mam dla Ciebie propozycję nie do odrzucenia: samochodowy ekspres do kawy RS5 GC-CP010 na kapsułki Nespresso i L’OR z wbudowanym akumulatorem.



Budowa ekspresu

Urządzenie wykonane jest solidnie. Jego waga to około 900 gram, wysokość wynosi 252 mm a średnica to 77 mm. Korpus wykonany z czarnego plastiku zawiera niewielki panel sterowania z guzikiem służącym do włączania urządzenia oraz trzema diodami sygnalizującymi pracę samochodowego ekspresu RS5 GC-CP010.

Z tyłu znajduje się klapka w której umieszczony jest wyjmowany akumulator o pojemności około 28 Wh. Spasowanie klapki oraz mechanizm jej zamykania i otwierania mógłby być odrobinę lepszy. Natomiast pomysł z wymiennym akumulatorem jest bardzo dobry. Pozwala wyposażyć się od razu w jeden zapasowy egzemplarz, który możemy trzymać naładowany i w razie potrzeby wymienić w przeciągu kilkunastu sekund. Nad akumulatorem znajduje się gniazdo do podłączenia końcówki zasilacza, możemy go ładować bez wyjmowania z urządzenia.

Na górze znajdziemy bardzo solidnie spasowaną z resztą urządzenia nakrętkę, która kryje komorę na wodę. Plastiki są bardzo solidne, całość uszczelniona jest gumą, woda wprowadzana jest pompą do wnętrza urządzenia za pomocą rurki, która od góry zakończona jest filtrem ze stali nierdzewnej. Pojemność komory to maksymalnie 40 ml. Według standardów Nespresso, ekspres pozwoli nam wykonać kawę o pojemności short-drink (kapsułki z przeznaczeniem pod espresso zalecana są dla uzysków 30-70 ml, chociaż niektórzy producenci jak np. Pellini zalecają uzysk w granicach 25ml). Wynika z tego, że kapsułki oznaczone jako lungo/long-drink (powyżej 70ml) nie będą parzone w optymalnych dla nich parametrach. Warto o tym pamiętać dokonując wyboru kapsułek: szukamy tych oznaczonych jako ristretto/espresso lub short-drink.

Na dole urządzenia znajduje się plastikowy kubek z gumowym pierścieniem umieszczonym tu w celu lepszej przyczepności do dłoni. Jakość plastiku i gumy jest bardzo dobra, pozbawione są one niepożądanych aromatów.

Po odkręceniu kubka mamy dostęp do komory parzenia. Wykonana jest ona z materiału ceramicznego. Posiada komorę, w którą wkładamy kapsułkę wykonaną w standardzie Nespresso, a następnie dokręcając nakrętkę, kapsułka jest dociskana w celu przebicia jej od góry trzema kolcami. Od spodu ceramiczne wypustki mają powodować powstanie dużej liczby niewielkich dziurek imitujących otwory znane z portafiltrów w ekspresach kolbowych. Te ceramiczne wypustki nie są zbyt ostre, ani długie co powoduje, że musimy kupować te kapsułki najbardziej zbliżone do oryginału Nespresso – z aluminiową folią (folia jest w nich wybrzuszona). Dobrym przykładem będą kapsułki Costa Coffee Espresso Signature Blend. Coraz popularniejsze kapsułki eko, gdzie aluminium zastąpione jest papierem nie sprawdzają się w tym ekspresie.


Budowa ekspresu

Parzenie kawy

Ekspres RS5 GC-CP010 pozwala nam na parzenie kawy w dwojaki sposób: z oraz bez podgrzania wody. Różnica to głównie czas, podgrzanie wody zajmuje do 10 minut. Cała procedura jest bardzo prosta. Opiszę ją na przykładzie parzenia w domu z dostępem do wrzątku z czajnika. Na początek warto rozgrzać naczynie, z którego będziemy pić kawę. W terenie będzie to nasz kubeczek z zestawu, w domu spokojnie można pić z naszej ulubionej filiżanki do espresso. Urządzenie jest na tyle lekkie i dobrze izolowanie cieplnie, że spokojnie można je utrzymać nad filiżanką. Zalewamy naczynie wrzątkiem i przystępujemy spokojnie do kolejnych kroków parzenia kawy.

W drugim kroku odkręcamy kubek oraz nakrętkę komory parzenia. Potrząsamy naszą kapsułką, umieszczamy ją w komorze parzenia i dociskamy zakręcając nakrętkę. Kolejny etap: odwracamy urządzenie, odkręcamy nakrętkę od komory na wodę, wlewamy wrzątek. Zakręcamy nakrętkę, umieszczamy urządzenie bezpośrednio nad filiżanką i przytrzymujemy przycisk przez około 5 sekund. Po tym czasie załącza się pompa i po kilkunastu sekundach mamy filiżankę naszej ulubionej kawy.

W przypadku braku czajnika z wrzątkiem, proces wygląda bardzo podobnie. Różnica polega na wlaniu wody w temperaturze pokojowej do urządzenia i krótsze wciśnięcie przycisku na 2 sekundy. Wtedy urządzenie rozpoczyna proces grzania, a potem automatycznie uruchamia pompę. W tym przypadku wygodniej jest już parzyć kawę do oryginalnego, zakręcanego kubka z zestawu. Warto mieć też urządzenie blisko siebie, aby usłyszeć, że kawa zaczęła się parzyć.


Parzenie kawy

Obsługa ekspresu

Samochodowy ekspres do kawy RS5 GC-CP010 ma wbudowany akumulator, który możemy ładować za pomocą dołączonej do zestawu ładowarki z zasilaczem przystosowanym do sieci 230V. Minusem urządzenia jest brak jakiegokolwiek powiadamiania o stopniu naładowania czy wręcz samego faktu ładowania. Nie wiemy więc jaki jest poziom naładowania naszego akumulatora w trakcie użytkowania, ani kiedy ładowanie już się zakończyło. Szkoda, że inżynierowie budujący ekspres nie pomyśleli o wykorzystaniu wbudowanych w urządzenie diod do sygnalizacji stopnia naładowania akumulatora. Proces pełnego ładowania według producenta, potwierdzony testami trwa około 2,5h. Uwaga, w przypadku ładowarki podłączeniowej do sieci energetycznej, nie można korzystać z urządzenia podczas ładowania.

Sytuacja zmienia się na lepszą, kiedy korzystamy z ekspresu w samochodzie. W tym przypadku możemy już parzyć kawę, korzystając z gniazda zapalniczki w samochodzie (można też oczywiście wykorzystać je tylko do ładowania). Urządzenie bez problemu mieści się w uchwytach na napoje w aucie. Ze względów bezpieczeństwa nie testowałem parzenia podczas jazdy i taki sposób użytkowania odradzam. Ale już parzenie podczas krótkiego postoju, sprawia wiele frajdy i wydaje się optymalnym środowiskiem dla testowanego ekspresu.

Na szlaku czy spacerze również nie ma problemu z korzystaniem z ekspresu RS5 GC-CP010. Dzięki akumulatorowi możemy korzystać z urządzenia „bezprzewodowo”. Wlewamy wodę z butelki, (warto zadbać o miękką wodę, dobrze sprawdzają się małe butelki z wodami dla małych dzieci – woda jest w nich miękka, a pojemność butelki niewielka) wciskamy przycisk na 2 sekundy i kontynuujemy marsz. Po około 10 minutach usłyszymy dźwięk pracującej pompy. Jeżeli tylko urządzenie jest w położeniu bliskim pionu, proces ekstrakcji zachodzi poprawnie.


Obsługa ekspresu

Jakość naparu

Ekspres do kawy do samochodu RS5 GC-CP010 sprawuje się naprawdę przyzwoicie. Oczywiście jak to z parzeniem kawy bywa, warto korzystać z jak najlepszego surowca. Mi najbardziej smakowała kawa z kapsułek Costa Coffee Espresso Signature Blend oraz Pellini Luxury Absolute. Costa smakuje bardzo przyjemnie, jest to delikatna lekka kawa z aromatem orzechów i karmelu. Ma klasyczną dla kaw z kapsułek teksturę, na co wpływ ma niższy niż w klasycznym espresso TDS oraz specyficzny proces powstawania cremy (znany z sitek ciśnieniowych czy ekspresów automatycznych). Pellini jest bardziej intensywna w smaku: czekolada, susz owocowy, lekko wędzony aromat z delikatnie zaznaczoną goryczką. Obie kawy zupełnie inne, obie bardzo dobre w swojej klasie.

Po dobrym rozgrzaniu naczynia, z którego pijemy kawę temperatura naparu wacha się w granicach 60-65C, czyli jest idealna do szybkiego wypicia. Uzysk to około 25-30 gram, TDS tuż poniżej 5%, ekstrakcja na poziomie 20%. Jako, że doza kawy z kapsułek to najczęściej 5-6 gram, uzyskujemy kawę, którą możemy sklasyfikować jako lungo. Wszystkie parametry są typowe dla tego, co możemy uzyskać z ekspresów kapsułkowych, poza temperaturą, która jest trochę niższa w stacjonarnych ekspresach kapsułkowych. Ale można to traktować jako zaletę, w urządzeniu przenośnym, dedykowanym do używania w samochodzie, niższa temperatura naparu wydaje się rozsądnym krokiem.

Podsumowanie

Samochodowy ekspres do kawy RS5 GC-CP010 zaskoczył mnie bardzo pozytywnie. Nie jest to na pewno rozwiązanie dla każdego, ale wydaje się świetnym wyborem dla osób, które większą cześć poranków spędzają w samochodzie. Luksus zaparzenia kawy we własnym aucie jest nie do przecenienia. Urządzenie w tych warunkach sprawdza się świetnie. Możemy parzyć kawę z ekspresem podłączonym pod ładowarkę, możemy korzystać z gorącej wody z termosu, aby skrócić czas parzenia. Jeżeli nie ma akurat wrzątku pod ręką, kupiona na stacji butelka wody źródlanej w ciągu 10 minut przemieni się w filiżankę bardzo przyzwoitej kawy. Jeżeli wycieczkę autem kończymy spacerem, ekspres również świetnie spełni swoje zadanie, dzięki możliwości pracy z akumulatorem.

A co w przypadku użytku domowego? Tu już urządzenie broni się słabiej. W tej samej cenie możemy kupić zwykły stacjonarny ekspres Nespresso, który będzie po prostu szybszy w obsłudze. Dla wszystkich zakochanych w kawie kierowców, którym znudziły się już napoje kawowe serwowane w przydrożnych punktach gastronomicznych, samochodowy ekspres do kawy RS5 GC-CP010 będzie świetnym prezentem.

Autor: Paweł Walczak


Jakość naparu
Pokaż więcej wpisów z Luty 2021
pixel